Folketeatret.dk bruger cookies. Hvis du navigerer videre på sitet, accepterer du dette. Læs vores privatlivspolitik Læs mere
x
Kurv (0)

Velkommen til Hippodromen

2 på tur

2 på tur

 

Medvirkende: Kurt Ravn, Peter Schrøder, Paw Henriksen, Kristine Yde

Dramatiker: Samuel Benchetrit 

Instruktion og oversættelse: Geir Sveaass

Scenografi: Marianne Nilsson

Koreografi: Jeanette Binderup-Schultz

Oversættelse og dramaturgi: Ninette Mulvad, Geir Sveaass

Lysdesign: Baard Nilsson

Lyddesign: Jakob Ramskov-Pørtner

 

 

Peter Schrøder og Kurt Ravn. Foto: Thomas Petri

Paw Henriksen, Kurt Ravn og Kristine Yde. Foto: Thomas Petri

Peter Schrøder, Paw Henriksen, Kurt Ravn og Kristine Yde. Foto: Thomas Petri

 

 

2 modne mænd på tur – 2 minutter i livets afslutning

En samtale med instruktør Geir Sveaass og scenograf Marianne Nilsson

Af Ninette Mulvad

 

Det vrimler med fortællinger i film, litteratur og på teatret, som sætter to ældre herrer sammen som et makkerpar – gerne et ulige par og helst vrisne. Tænk bare på The Sunshine Boys, Gnavne Gamle Mænd, Hvem støver af og The Bucket List. Sidstnævnte kom på dansk til at hedde Nu eller aldrig, og handlingen kan i farten godt forveksles med 2 på tur, hvis originaltitel Moins 2 (Minus 2) også kan betyde noget i retning af ’om mindre end 2 minutter’ eller som vi siger på dansk ’om et øjeblik’. Filmen er lavet et par år senere end Samuel Benchetrits prisbelønnede teaterstykke, som havde urpremiere i 2005, og det er absolut kun på det ydre plan, at de to fortællinger har noget tilfælles: To uhelbredeligt syge mænd beslutter sig for at tage på en sidste tur, fordi der er noget, der skal nås, inden det er for sent.


I 2 på tur er det ikke det store, vilde eventyr, der jagtes. Der foreligger ikke en færdig plan eller liste, hvor ting skal krydses af efterhånden som de opnås. Tværtimod. Planen opstår undervejs skabt af de tilfælde og mennesker de to ældre herrer møder på deres vej, da de beslutter sig for, at de ikke vil tilbringe deres sidste uger i en hospitalsseng.


Forestillingens instruktør - Geir Sveaass - fortæller, at det er ’en feel-good-fortælling ved livets afslutning. Målet for turen ud i natten er mest et oprør mod det uafvendelige, og på et ubevidst plan er det en længsel efter nogen, som vil holde om en. En favn, et kram, lidt varme. En bekræftelse på, at man ikke har levet sit liv forgæves. Det er usentimentalt og der fortælles med lune. De to mænd har humor, men også galgenhumor og de slår nogle gange hårdt fra sig, for ikke at stå ansigt til ansigt med det faktum, at de er alene og bange.’


2 på tur bevæger sig i løbet af et døgn gennem syv forskellige lokationer. ’Det er en slags road-teater’, siger scenograf Marianne Nilsson, og da der klippes nærmest filmisk fra sted til sted, stiller det nogle særlige krav til scenografien. Marianne Nilsson har udtænkt en magisk æske, der kan foldes ud og pakkes op, som et billede på den store verden, der kan indeholdes i en lille scene og omvendt. Geir Sveaass supplerer: ’I de meget realistiske og tilsyneladende små hverdagssituationer har dramatikeren brugt nogle ikke-realistiske greb. Karaktererne henvender sig for eksempel direkte til publikum. Lægen giver en bastant dødsdom, turen foregår i pyjamas og de to mænd er utrolig udholdende i betragtning af hvor syge de er. Dette åbnede for tanken om at arbejde med et teatralt rum, som kunne gøre rejsen magisk ved at lade vores to hovedpersoner åbne stadig nye døre til stadig nye rum og nye oplevelser. Et andet teatralt greb fra forfatterens side er, at alle de andre mennesker bliver spillet af kun to skuespillere, og at disse mennesker ikke er beskrevet med klare forskelligheder, tværtimod har de tydelige fællestræk. De spejler hinanden og har flere sider af den samme længsel og ensomhed, som de to mænd har. En af dem spørger de to mænd: ’Hvilken gruppe tilhører I? Dem der vælger døden eller dem der vælger kærligheden?’


Marianne Nilsson runder af med et citat, der har været en nøgle for hende, nemlig et citat af Svend Brinkman fra Hvad er et menneske, som hermed får det sidste ord.
’Verden er uendeligt meget større og mere mangfoldig end han troede. Livet handler ikke blot om at blive den bedste udgave af sig selv, men i det hele taget om at blive menneske.’

 

Peter Schrøder og Kurt Ravn. Foto: Thomas Petri

Kristine Yde og Peter Schrøder. Foto: Thomas Petri

Kurt Ravn, Kristine Yde, Paw Henriksen og Peter Schrøder. Foto: Thomas Petri

Kristine Yde, Peter Schrøder og Kurt Ravn. Foto: Kristine Yde